ZONDAG 1 KEI-GOED IN AMERSFOORT

Tijdens de warming-up vroeg ik aan coach Hans Verhoogt of de jongens er zin in hadden. Ik krijg de indruk van wel, aldus Hans en zijn boys hebben hem daarin niet teleurgesteld. Ook nu weer werd er voor elke meter gestreden. Naast de enorme werklust was SVO 1 ook kwa voetbal de betere ploeg. Het straalde het nodige vertrouwen uit. De 1-0 overwinning op APWC was uiteindelijk dik verdiend en de felicitaties daarvoor gelden voor het hele team, niemand uitgezonderd.

Maar echt makkelijk ging het allemaal toch niet. De eerste 10 minuten was het wat aftasten en keek Zondag 1 de kat uit de boom. Daarna werd met enige regelmaat het doel van APWC opgezocht. Met name over links lagen er mogelijkheden. In de 11e minuut een uitbraak met de opgekomen aanvoerder Tim Baas. Zijn voorzet liep op niets uit, hoewel een APWC-verdediger hands leek te maken, maar de soeverein leidende scheidsrechter van Sprang dacht daar anders over.

In de 14e minuut opnieuw een uitbraak over links. Dit keer van Daan van Unen, maar zijn voorzet kon spits Senna Hamel helaas niet verzilveren. Dat geldt ook voor Quinten Drupsteen in de 20e minuut. Weer was het Daan die door goed te storen zich een vrije doorgang over links verschafte. Uit zijn voorzet belandde de bal bij Jayden Gentenaar, die loeihard op doel schoot. De terugspringende bal kwam voor de voeten van Quinten, die nota bene op korte afstand én voor open doel de lat trof.

Ook nu weer was het steeds “net niet” zoals in de 28e minuut toen Jayden alleen voor de APWC-goalie verscheen, maar zijn inzet werd door de doelman met een uiterste krachtinspanning gepareerd. Kort daarvoor moest Senna met een hamstringblessure helaas het veld verlaten en werd hij vervangen door Charlie den Hertog.

In het verdere verloop van de eerste helft deed zich nog een aantal reële kansen voor en APWC wist daar niet veel tegenover te stellen. Ja in de 45e minuut. Bij een vrije trap voor APWC ter hoogte van de middenlijn stonden onze jongens niet goed op te letten waardoor de linkervleugelaanvaller leek te gaan scoren, maar Dax redde voortreffelijk.

Overigens – zo bleek de gehele wedstrijd – moet APWC het vooral hebben van zijn vleugelaanvallers, die dan ook met enige regelmaat werden opgezocht. Zij werden echter op knappe wijze door Pepijn de Koning op rechts en Tim Baas op links aan banden gelegd. En daarmee was APWC letterlijk en figuurlijk in feite vleugellam. Ruststand 0-0.

Na de thee gelijk opnieuw een dot van een kans voor Jayden, maar hij kon met uitgestrekt been onvoldoende kracht zetten om doeltreffend te zijn. Ook in het tweede bedrijf opnieuw regelmatig snel uitgevoerde aanvallen, maar vaak ontbrak de juiste eindpass. Echter niet in de 77e minuut. Daan werd (weer op links) de vrije ruimte ingestuurd en wist via de grond Charlie te bereiken, die uitstekend reageerde en knap doel trof (1-0).

APWC gaf zich vervolgens beslist niet gewonnen en zodoende werd het nog 10 minuten billenknijpen. Ook omdat van onze kant op het middenveld in die periode een aantal keren slordig balverlies werd geleden. Dankzij twee fantastische reddingen in de 85e minuut van Dax wist Zondag 1 de overwinning toch over de streep te trekken. Een overwinning van het collectief en daarvoor een compliment. Al met al waren de meegereisde supporters getuigen van een leuke wedstrijd en was die de rit naar Amersfoort beslist de moeite waard.

Tot slot een compliment voor Leo Houtkamp, onze assistent-scheidsrechter. We kennen Leo als een fervent supporter van FC Volendam. Zijn club, die hij zowel bij thuis- maar ook bij uitwedstrijden altijd enthousiast steunt. En wát had hij graag deze zondagmiddag de wedstrijd van zijn club tegen AZ bijgewoond, maar Leo wilde SV Ouderkerk beslist niet in de steek laten. Leo gewoon top!

Op naar volgende week zondag thuis tegen Voorschoten ‘97. Succes mannen.