Wedstrijdverslagen

ZONDAG 1DOET ZICHZELF MET GELIJKSPEL TEKORT

De druk stond er deze zondagmiddag VOL op en dan heb ik het niet alleen over de topper PSV-Ajax die streden om de zo belangrijke 2e plek in de Eredivisie. De uitwedstrijd voor Zondag 1 tegen Roda’46 in Leusden was daar in zeker opzicht mee te vergelijken en eveneens een échte kraker. Immers: beide ploegen strijden om een periodetitel voor deelname aan de nacompetitie. De 2e plaats in de eindrangschikking is daarvoor belangrijk. En daarvoor ontlopen beide teams elkaar nauwelijks. Roda’46 op dit moment 2e met een voorsprong van drie punten, maar SVO direct daarachter met een wedstrijd minder gespeeld.

In de voorbeschouwing (site van Roda’46) valt te lezen: Sv Ouderkerk is voor ons een geduchte tegenstander. De wedstrijden tegen elkaar zijn altijd spannend en vol emotie. Ze refereren daarbij met name aan de wedstrijd op 27 november j.l. op ons sportpark. In de rust had Roda’46 nog een 2-0 voorsprong, maar mede door een geweldige tweede helft van Ouderkerk werd toch met 2-3 verloren. Verwacht wordt dat trainer Frank Corba dat zal gebruiken om zijn elftal op scherp te zetten!

Zondag 1 was dus gewaarschuwd en wellicht dat coach Hans Verhoogt op z’n beurt onze jongens extra heeft weten te motiveren door te verwijzen naar de beschamende 0-5 nederlaag in de heenwedstrijd vorig seizoen. Zo’n oorwassing wil je immers niet nog eens ondergaan!

Al met al voldoende ingrediënten voor een spannende pot, die de ervaren scheidsrechter Leo Blank deze middag in goede banen moest zien te leiden.

Nee hoor: spannend werd het allerminst. Zondag 1 was praktisch de gehele wedstrijd de bovenliggende partij en creërde met name in de eerste speelhelft kans-op-kans. Zoals reeds in de 3e minuut toen Durante Olsman een prima scoringskans kreeg, maar hij miste jammerlijk door de bal niet echt goed te raken.

Er zouden nog meerdere prima uitgespeelde kansen volgen en Roda’46 werd in het eerste speelhelft feitelijk overlopen. Het wachten was op een goal en die viel in de 25e minuut, maar wél aan de andere kant. Ze waren in het geheel nog niet gevaarlijk geweest, maar de eerste de beste aanval van Roda’46 over links bracht de bal voor het doel van onze goalie Dax de Wit en in een poging die te onderscheppen veroorzaakte Quinten Drupsteen in de ogen van de referee een overtreding. De strafschop betekende een 0-1 achterstand. Zo onrechtvaardig kan het zijn!

Gelukkig lieten onze jongens zich door deze tegeslag niet van de wijs brengen en legden ze Roda’46 opnieuw volledig hun wil op. Na een veelvoud aan kansen was het uiteindelijk in de 35e minuut Daan van Unen, die met een fraaie omhaal, wist te scoren (bal in de kruising). Werkelijk een pracht doelpunt (1-1) en terecht de felicitaties van zijn teamgenoten. Dit was ook de ruststand.

De tweede speelhelft deed de meegereisde supporters terugdenken aan vorige week, toen Quick 1890 ook wat meer van zich liet spreken maar nauwelijks gevaarlijk werd. Dat gold ook voor de tegenstander van vandaag.

Roda’46 kreeg wat meer ruimte omdat Zondag 1 toch iets behoudender ging spelen, maar echt gevaarlijk werd het niet, zodat Dax uiteindelijk een vrij gemakkelijke middag had en nauwelijks problemen kende.

Echt gevaarlijk waren wij helaas ook niet meer, behalve dan in de 72e minuut. Een pegel van de voet van Thijs de Dood, vanaf de rand van de zestien, had beter lot verdiend, maar de Roda-goalie wist de bal met een fantastische redding uit zijn doel te ranselen.

Samenvattend: een spannende wedstrijd is het dit keer niet geworden, een echte kraker evenmin. Jammer dat Zondag 1 het overwicht niet in doelpunten heeft weten uit te drukken en wat opviel dat het in de tweede helft wel erg slordig omging met de vrije trappen richting het Roda-doel door onvoldoende rekening te houden met “wind-mee”.

Jammer ook dat Daan zich in de 57e minuut moest laten vervangen (knietje in de rug) en in de 66e minuut ook Roy la Grouw met een enkelblessure vroegtijdig de kleedkamer moest opzoeken. Hun vervangers waren respectievelijk Roemer Bouwman en Johan Lems. Samen met Zino Voskuilen, die voor Charlie den Hertog nog in het veld kwam, wisten ook zij het tij niet alsnog te keren. In de 85e minuut incasseerde een Roda-speler overigens nog een rode kaart, maar ook dat veranderde niets meer aan de eindstand (1-1).

Dus een gelijkspel of anders gezegd: de winst van vandaag is dat we in ieder geval niet verloren hebben! En om dat alle overige mede-concurrenten voor een periodetitel ook gelijk hebben gespeeld is er dit keer geen man overboord en wacht volgende week 30 april opnieuw een aardige klus. Thuis tegen FC Aalsmeer dat eveneens nog volop in de race voor een periodetitel. Succes mannen!