Wedstrijdverslagen

ZATERDAG 1 TEGEN SDOB OPNIEUW GELIJK (1-1)

Ook in de heenwedstrijd in Broek in Waterland tegen SDOB (Sterk Door Onderling Begrip) werd er gelijk gespeeld. Toen werd er niet gescoord, dit keer wel. SDOB eenmaal vóór de rust, Ouderkerk na de thee.. Eindstand derhalve 1-1.

In een alleszins aantrekkelijke eerste helft, waarbij SDOB het eerste kwartier een licht veldoverwicht had (maar niet echt gevaarlijk werd), was het vervolgens het team van coach Hans Verhoogt, dat de vooraf besproken strijdwijze duidelijk maakte. Met name de vooruitgeschoven middenvelders Thijs de Dood en Dave Montijn speelden daarin een belangrijke rol. Hoog druk zetten en kort erop om zodoende de tegenstander niet in zijn spel te laten komen. Bij SDOB moet het gevaar vooral van de snelle en behendige voorwaartsen komen. Een compliment voor onze jongens hoe ze dat – met name in de eerste speelhelft – hebben weten te pareren. Voor elke meter werd er gestreden en fel in de duels, maar correct. Dit alles resulteerde is diverse kansen vóór het doel van keeper Sam Schouteren van SDOB. Bijvoorbeeld in de 24e minuut een uitbraak via Jim Kleine Staarman op links. Zijn voorzet bereikte Charlie den Hertog op rechts. Diens schot ging maar rakelings naast. In de 32e minuut opnieuw een kans. Charlie was eerder bij de bal dan de uitgelopen goalie van SDOB. Zijn voorzet strandde echter in de melee van spelers vóór het vijandelijke doel. In de 41e minuut andermaal een prima opgezette aanval. Met Jim op volle snelheid op links en die zag vervolgens zijn schot bij de eerste paal door Sam Schouteren gekeerd.

En als je dan zelf geen doelpunt weet te maken dan valt die vaak aan andere kant en prompt gebeurde dat. In de 43e minuut een moment van onachtzaamheid in de verdediging van Ouderkerk, waardoor de snelle voorwaartsen van SDOB hun kans schoon zagen en na een vlotte combinatie was het Thijs Jesse die scoorde. (0-1) Een teleurstelling van de bovenste plank en de vraag was dan ook hoe daarop na de thee zou worden gereageerd. Het vertoonde spel vóór de pauze gaf bij onze aanhang in ieder geval hoop.

En die hoop bleek niet ijdel te zijn. Het was in de 54e minuut, dat spits Nick van Nieuwkerk door Mats Swart werd aangespeeld en vanaf de middenlijn aan een geweldige rush begon om vervolgens uiterst koelbloedig voor de verdiende gelijkmaker te zorgen.(1-1) Ook hierna was – voor het talrijk aanwezige publiek – nog altijd sprake van een leuke wedstrijd, waarbij in tegenstelling tot de eerste helft de ruimtes groter werden, waardoor SDOB ook wat meer aan aanvallen toe kwam. Maar onze centrumverdediging (Senna Hamel en Simon van Rens) stond als een huis met als betrouwbare sluitstuk goalie Dax de Wit. Hij was het, die in de 72e minuut met een geweldige reflex een verradelijk afstandsschot onschadelijk wist te maken door de bal over de lat te tikken.

Ook aan onze kant zeker nog wat kansen, zoals in de 75e minuut, toen Nick zich op links knap vrijspeelde. Zijn doelpoging strandde echter jammerlijk: die had beter lot verdiend. Het wachten was hierna op het eindsignaal van scheidsrechter Jasper Jongejan, die overigens ca 10 minuten (!) aan blessuretijd bijtelde. Gescoord werd er echter niet meer. Eindstand derhalve 1-1.

Na afloop een tevreden coach Hans Verhoogt vooral over de manier, waarop zijn team de afgesproken strijdwijze gestalte heeft gegeven. Met veel strijd/passie en met vertrouwen op een goed resultaat (geloof in eigen kunnen) hebben we het SDOB, toch een geduchte tegenstander, knap lastig weten te maken. Al met al een terechte uitslag, hoewel we op basis van het aantal kansen wellicht meer hadden verdiend, aldus Hans. Doordat Purmerend vandaag eveneens gelijk speelde en Marken opnieuw won blijft de strijd om de veilige 8e plaats uiterst spannend.

Volgende week (Koningsdag) vrij en daarna op 4 mei om 14.00 uur UIT tegen Almere FC.

De bal van de week werd dit keer beschikbaar gesteld door Café De Vrije Handel