ZATERDAG 1 IN SLOTFASE TEGEN BUITENVELDERT TOCH ONDERUIT (2-4)

Dat deze uitwedstrijd voor SvO niet gemakkelijk zou worden was te verwachten. Buitenveldert heeft niet voor niets nog zicht op de 2e plaats (achter lijstaanvoerder Legmeervogels) en maakt ook nog kans op een periodetitel. Zaterdag 1 leek niettemin op een verdienstelijk gelijkspel af te stevenen (2-2), maar ging in de slotfase alsnog onderuit en moest twee tegengoals incasseren. Zo zonde, vooral ook omdat de punten hard nodig zijn om de nacompetitie te ontlopen.

De start van Ouderkerk was allerbelabberdst. Buitenveldert daarentegen zette gelijk aan en SvO liet het gebeuren. Waar was het zelfvertrouwen en het geloof in eigen kunnen? Wat meer flair had zeker in de eerste speelhelft niet misstaan. Gezien het spelbeeld was het dan ook niet verwonderlijk, dat SvO al binnen tien minuten tegen een 0-2 achterstand aankeek. In de 6e minuut viel het eerste tegendoelpunt uit een corner, waarbij de verdediging van SvO er niet goed uitzag. De tweede tegengoal viel in de 9e minuut uit een vrije trap, net buiten te zestien. Met uiterste precisie belandde de bal, buiten bereik van onze goalie Dax de Wit, in het doel.

Ook daarna was Buitenveldert de beter voetballende ploeg, met af en toe een tegenaanval van SvO. Zoals in de 19e minuut. Een corner op links van Dave Montijn wist de doelman van Buitenveldert met een tikkie over de lat net onschadelijk te maken, maar dat bleek uitstel van executie. Opnieuw een corner van Dave en het was aanvoerder Thijs de Dood, die met een kopbal de aansluitingstreffer voor zijn rekening nam. (1-2) SvO was hiermee terug in de wedstrijd, die in de 27e minuut voor onze linkervleugelaanvaller Durante Olsman helaas eindigde met een blessure, Hij werd vervangen door Charlie den Hertog. Ook in het verdere verloop van de eerste helft was Buitenveldert de bovenliggende partij, maar gescoord werd er niet meer. Ruststand 1-2.

In de rust: Volgens de kenners hoefde Ouderkerk deze wedstrijd écht niet te verliezen. Als het lukt om de verdediging van Buitenveldert wat meer onder druk te zetten, dan zou er nog van alles mogelijk zijn. En warempel: in de 48e minuut werd het gelijk. Eerst een vrije trap, die een corner opleverde. Ook nu was Dave de aangever: de bal werd doorgekopt en belandde bij spits Nick van Nieuwkerk, die met een fraaie omhaal voor de gelijkmaker zorgde. (2-2)

Daarna ontspon zich een wedstrijd, waarbij SvO wat meer gelijkwaardig was aan de tegenstander. Maar in het laatste part was het toch weer Buitenveldert, dat de teugels aantrok en zich enkele hachelijke momenten afspeelden voor Dax z’n doel. Niettemin leek het er op, dat het team van coach Hans Verhoogt het gelijke spel over de streep zou weten te trekken. Niet dus. In de 81e minuut ter hoogte van de middenlijn een overtreding – zo leek het – op invaller Alexander Kok. Scheidsrechter Rowdy Jensch zag je twijfelen, maar hij liet doorspelen en Buitenveldert maakte daar gretig gebruik van en wist andermaal – met een prima uitgevoerde aanval – op voorsprong te komen. (2-3) Die tegenslag kwam SvO niet meer te boven. In de 90e werd het zelfs nog 2-4. Zo zonde als later mocht blijken, dat de strijd voor het ontlopen van de nacompetitie op doelsaldo wordt beslist.

Samenvattend: duur puntenverlies dus voor Zaterdag 1: er had meer in gezeten. Opvallend overigens, dat vier van de zes doelpunten dit keer uit standaardsituaties vielen (3x uit een corner en 1x uit een vrije trap).

Coach Hans Verhoogt was vooral niet te spreken over de tegengoals. Die werden veel te gemakkelijk weggegeven. Ook hij zag dat zijn team niet goed aan de wedstrijd begon en alweer snel achter de feiten diende aan te lopen. De gelijkmaker kort na de rust was een opsteker en had zijn team volgens Hans een boost moeten geven, maar echt doordrukken zat er niet in. Dat je dan in de slotfase alsnog onderuit gaat is een tegenvaller. Door dit verlies wordt de strijd om de veilige achtste plaats er alleen maar spannender op, temeer daar onze concurrenten Purmerend en Marken vandaag hun wedstrijden wél wisten te winnen. We hebben nog vier wedstrijden te gaan om die strijd in ons voordeel te beslissen en de nacompetitie te ontlopen. In feite dus vier finales, waarvan drie keer thuis. Dat laatste lijkt niet ongunstig, aldus Hans.

Te beginnen volgende week zaterdag 20 april om 14.30 uur THUIS tegen SDOB.