Laatste nieuws

Buitengewone Algemene Ledenvergadering (BALV) 13 september 2022 19:30 uur, kantine sv Ouderkerk.

Er staan op deze avond 2 punten op de agenda:

1. Wijziging statuten
Onder andere als gevolg van de Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) zullen een aantal wijzigingen moeten worden doorgevoerd in onze statuten. In bijgevoegd document zijn de wijzigingen opgesomd. Tijdens de vergadering zal goedkeuring hiervoor gevraagd worden aan de leden (2/3 van de aanwezigen volstaat).

2. Horizontale overstap selectie van zondag naar zaterdag (seizoen 2023/2024)

Achtergrond
Het afnemend aantal zondag-teams is een ontwikkeling in het amateurvoetbal die we al langer zien. In 2020 heeft de KNVB een landelijke inventarisatie onder verenigingen, bestuurders en 1ste elftalspelers gehouden over de wensen en mogelijkheden ten aanzien van het zondag- en zaterdag amateurvoetbal (1e elftallen). Hieruit bleek dat er vanuit zondagverenigingen behoefte was om horizontaal te kunnen overstappen. De KNVB heeft dat toen mogelijk gemaakt en hebben een groot aantal verenigingen daarvan gebruik gemaakt.
De verschuiving komt onder andere omdat zondag steeds meer de dag van het gezin wordt. Een andere reden is dat jongere senioren op zaterdagavond graag stappen en daarom liever niet meer op zondag willen voetballen. Zo ook bij sv Ouderkerk wordt het daardoor lastiger om tot een volwaardig selectie te komen. Daarnaast worstelt de KNVB met de indeling van zondag-teams doordat de spoeling steeds dunner wordt met als gevolg poule-indelingen met clubs op grote afstand.

Door horizontaal overstappen mogelijk te maken, wordt tegemoetgekomen aan de wens van steeds meer spelers om op zaterdag te spelen op het niveau dat bij hen past. Wat er weer voor zal zorgen dat voetballers langer aan de sport en hun eigen vereniging verbonden zullen blijven. Dit zal uiteindelijk bijdragen aan een toekomstbestendige amateurvereniging, kwalitatieve competities en spelen in de eigen regio. Hetgeen door supporters en vrijwilligers zal worden toegejuicht.

Weekendvoetbal

Daarnaast informeren wij jullie graag over een nieuw plan van de KNVB en dat is weekendvoetbal. Nu gebeurt dat al in de hoogste amateurklassen en zal naar alle waarschijnlijk ook gaan gebeuren in 2024- 2025 voor alle klassen. Weekendvoetbal betekent dat je als zondag- of zaterdagvereniging ook op respectievelijk zaterdag of zondag kan spelen in jouw klasse. Ook dit heeft impact op de keuze waar we met elkaar voorstaan.

Al met al voor het bestuur van sv Ouderkerk reden om haar leden te raadplegen over deze ontwikkeling. Een eerste raadpleging via de website en onder de selectiespelers en begeleiding geeft het volgende beeld:

• Grofweg 90% staat positief tegenover een overstap van de zondag naar de zaterdag.

Vragen/zorgen en antwoorden

Bij de “nee reacties” zijn de opmerkingen samen te vatten in 3 onderdelen:

• Gaat hiermee de zondag afdeling niet verloren?

Reactie
; We zien een trend van steeds meer recreatieve elftallen met soms wel 18 tot 20 spelers per team, dat is zowel op zaterdag als op zondag te zien. Of daarmee de zondag zal leegstromen is lastig te voorspellen. Nu kies je tenslotte ook bewust voor een speeldag.

• Gaat dit ten koste van jeugdvoetbal op zaterdag?
  • Gaat dit ten koste van meisjes- en damesvoetbal op zaterdag?

Reactie; De beslissing gaat zeker niet ten koste van het jeugdvoetbal en meisjes- en dames voetbal. Dat is nooit de insteek geweest en daar gaat deze raadpleging ook niet over. Sterker nog, door onze hoofdsponsor ING is er jaarlijks geld beschikbaar gesteld voor de verdere ontwikkeling van oa het meisjes- en damesvoetbal. Neemt niet weg dat er altijd een uitdaging is om een speeldag zodanig in te vullen dat zoveel mogelijk teams op een ideaal tijdstip kunnen spelen. De KNVB heeft ons in een persoonlijk gesprek plechtig beloofd te helpen met de wensen voor seizoen 2023 – 2024 met het schema.

Voorstel Bestuur sv Ouderkerk

Het bestuur maakt zich zorgen over het teruglopend aantal leden en daarmee het voortbestaan van sv Ouderkerk. Wedstrijden in Rotterdam, Den Haag en Amersfoort zijn niet leuk. Niet voor spelers, niet voor de begeleiding maar zeker ook niet voor onze trouwe supporters en vrijwilligers! Wanneer we op zaterdag gaan spelen is de kans veel aannemelijker dat we tegen clubs komen te spelen in de directe omgeving.

Wij zullen tijdens de vergadering op 13 september nog eens goed uitleggen waar we voor staan met een beslissing die uiterlijk op 14 september kenbaar gemaakt moet worden bij de KNVB.