VERLIES MET OPGEHEVEN HOOFD

Toen de rookwolken na 90 minuten. voetbal waren opgetrokken stond er een 1-0 zege voor de thuisclub op het scorebord. Dat was s.c. Nieuwland uit Amersfoort; de tegenstander van s.v. Ouderkerk JO19-1 vandaag.

Vooraf een mooi affiche tussen de nummers 2 en 3. van de najaarscompetitie. En Ouderkerk had wat goed te maken want in de wedstrijd van enige weken terug op dit terrein hebben de Blauwwitten van trainer Mitchell en leiders Edwin en Niels de titel van diezelfde najaarscompetitie jammerlijk verspeeld.

De eerste 20 minuten van het duel – geestart om 17.00 einde middag – waren er twee aan elkaar gewaagde ploegen aan het werk. Nieuwland op zeker rondspelend achterin en verder strijdbaar en fysiek versus Ouderkerk met verzorgde opbouw en wat meer spelvernuft. Optisch leek Nieuwland wat dominanter op het middenveld maar veel strandde in schoonheid richting de 16 meter. Ouderkerk zette daar voorin wat verkennende plaagstootjes tegenover waar de Nieuwlandse goalie tot dan afdoende in actie kwam.

En toen was er minuut 25. Een voorzet van rechts namens Ouderkerk draaide de Nieuwland 16 meter binnen. Een paar spelers van beide kanten sprongen omhoog om te koppen. Een van de Nieuwland verdedigers raakte uit balans en dook boven op de bal. In een reflex klemde hij de bal zichtbaar een paar tellen tussen z’n beide handen tot ellebogen vast. De Amersfoortse clubscheidsrechter kon hier niet omheen en wees zonder enige twijfel naar de stip. Penalty voor s.v. Ouderkerk.

Protest van de hem goedbekende thuisploeg deed hem uiteindelijk twijfelen. en deed hem besluiten om de hem ook goed bekende clubgrensrechter te raadplegen. De uitkomst van dit overleg stond natuurlijk vast. De oplettende lezer raadt het al. De penalty voor Ouderkerk werd omgezet in een vrije trap voor Nieuwland. De met stomheid geslagen Ouderkerkse equipe hadden hierdoor enkele momenten van onachtzaamheid. Nieuwland nam de vrije trap snel en de lange bal werd een counter waar uit werd gescoord. De Blauwwitten waren in een soort B-film met dito bedenkelijk slecht surrealistisch scenario beland.

Waar het 0-1 voor Ouderkerk had kunnen zijn werd het nu dus in een nutshell 1-0 voor de thuisploeg. De vlam sloeg vervolgens even behoorlijk in de pan mede gevoed door het – inmiddels aardig wat bakkies genuttigd – publiek dat was blijven hangen na de wedstrijd van het eerste van Nieuwland. Ouderkerk werd gaandeweg sterker. Het rustsignaal was een welkom moment voor met name de thuisploeg.

In de rust deed trainer Mitchell wat omzettingen. En in plaats van mandekking werd overgegaan op zonedekking. Dat legde de Ouderkerkse equipe geen windeieren. De blauwwitten domineerden de gehele tweede helft. De tegenstander kwam niet verder dan het hanteren van de lange bal..Een hoog opportunistische insteek! Het goede spel van Ouderkerk verdient ook echt een compliment want het arbitrale duo namens de gastheer maakte het de boys er niet makkelijker op. Diverse uitballen en vrije trappen toekennen aan de thuisploeg, het voorbijgaan aan een handsgeval in de 16 meter en een afgekeurde goal deed -hoewel niet hard te maken – steeds meer denken dat het toch echt niet de bedoeling was dat Ouderkerk überhaupt vandaag met een punt het terrein van Nieuwland zou verlaten.

Het thuispubliek roerde zich in toenemende mate luidruchtig gedurende de wedstrijd. Op zich niets op tegen en zeker als het gezellig blijft. Bij dat laatste kunnen vraagtekens worden geplaatst. Wat er allemaal geroepen werd naar boys van een jeugdploeg (en verder in de wedstrijd ook naar meegereisde ouder(kerkers) werd diplomatiek gezegd vrij onaangenaam. Bij toename van het consumptiegebruik steeg het provocerend gebler evenredig.

Als argument voor het late aanvangstijdstip van de wedstrijd (17.00 uur) werd gegeven dat dit met opzet zo wordt gepland. Altijd na de wedstrijd van het eerste. Het publiek blijft dan nog hangen voor nog een leuk potje voetbal en een biertje. Dat komt met name de kantineomzet van de club zeer ten goede. Allemaal op zich prima. We zijn natuurlijk niet Roomser dan de Paus.

Na de ervaringen van vandaag toch afsluitend een kritische noot. Met wat er allemaal is uitgekraamd door een bierdrinkende menigte die elkaar onderling ook nog s opjut is de vraag gerechtvaardigd of er dan op zo’n tijdstip een jeugdwedstrijd moet worden ingepland. Is er enig besef wat dat weinig fraai gebler doet met 16 – 18 jarigen? Of met de scheidsrechter en vlaggenist van de thuisploeg als hun besluiten niet voldoen in de ogen van de joelende menigte? De lobby om een sportcomplex rook- en alcoholvrij te maken wordt des te begrijpelijker.

Terug naar de pot voetbal. Ouderkerk heeft zeker de 2e helft uitstekend gespeeld. Zelfs de fanatieke trainer van Nieuwland alsmede diverse thuisploeg fans vonden dat de boys zeker een punt hadden verdiend. Al was dat dan niet het geval… toch een mooi besluit van dit verslag. Vanaf nu van pot naar pot met goed voetbal en punten pakken. En wie weet wat dit nog gaat opleveren na 11 wedstrijden…