ZATERDAG 1 HEEFT GEEN KIND AAN WEESP FC EN WINT (2-0)

Met nog zes wedstrijden te gaan moet SvO alle zeilen bijzetten voor de veilige 8e plaats om zodoende de na-competitie te ontlopen. Zaterdag 1 deed wat het moest doen namelijk winnen op het bezoekende Weesp FC (momenteel rode lantaarndrager), dat zelf nog volop in strijd is gewikkeld om rechtstreekse degradatie te voorkomen.

Het ging deze zaterdagmiddag dus wel degelijk ergens om, maar om maar gelijk met de deur in huis te vallen: een echte wedstrijd is het nooit geworden. Wat Weesp liet zien was – ondanks de belangen die op het spel stonden – gewoonweg te povertjes. Ik moest denken aan het gezegde: Je speelt zoals de tegenstander dat toelaat. Dat mag zo zijn, maar ook dán moet je het zelf nog altijd doen!

Het het team van coach Hans Verhoogt deed dat. Het dicteerde de wedstrijd met name in de eerste helft: met spirit en goed verzorgd combinatiespel, waarbij captain Thijs de Dood regelmatig een belangrijke schakel vormde tussen verdediging en aanval met in de spits Nick van Nieuwkerk, die vaak als aanspeelpunt fungeerde. Hij was het ook die al in de 9e minuut scoorde. De bal dreigde bij een SvO-aanval over de achterlijn te gaan, maar de mee opgekomen rechtervleugelverdediger Pepijn de Koning wist dat te voorkomen en vond vervolgens de vrijstaande Nick van Nieuwkerk. Met een loep zuivere schuiver zorgde hij voor de openingsgoal. (1-0) In de 17e minuut was het opnieuw raak. Uit een corner vanaf links van Durante Olsman was het Tijmen de Bouter, die goed positie koos en met een kopbal alert reageerde en doel trof. (2-0)

Met zo’n vroege voorsprong op zak is het natuurlijk lekker ballen en dat deed Zaterdag 1 dan ook naar hartenlust, maar aan de stand veranderde dat niets. Ook niet toen de snelle en ijverige Durante zich in de 31e minuut behendig van zijn tegenstander ontdeed, maar zijn doelpoging zag stranden op het uitgestrekte been van de goalie van Weesp.

Dat deze ruststand later ook de eindstand betekende viel enigszins tegen. SvO was na de thee minder dominant, de ruimtes werden allengs groter met dientengevolge ook minder vlot lopende combinaties en aanvallen. Weesp was echter niet bij machte om daarvan te profiteren. Echt gevaarlijk zijn de bezoekers nagenoeg de hele wedstrijd ook niet geweest. En zo hobbelde de wedstrijd naar het einde. In de 83e minuut nog wel een opleving. Bij een SvO-aanval werd eerst de paal geraakt en het was vervolgens Durante Olsman, die de terugspringende bal met een vlammend schot op de lat zag belanden.

Samenvattend: een eenzijdige wedstrijd met een dikverdiende overwinning voor SvO op deze zonnige zaterdagmiddag. En het werd nóg zonniger: de strijd om de veilige 8e plaats lijkt een nek-aan-nek race te worden samen met Purmerend Fc en sv Marken. Beide verloren dit keer, zodat de stand op dit moment is: 8e SvO 19-25 (-5), 9e Purmerend 19-25 (-5) en 10e Marken 18-19 (-13).

Coach Hans Verhoogt was blij met de overwinning (we hebben gedaan wat we moesten doen namelijk winnen) maar het ging vandaag voor hem eigenlijk iets te gemakkelijk. D.w.z. hij had op wat meer tegenstand gehoopt, zodat het een echte wedstrijd zou zijn geworden: dit met het oog op de uitwedstrijd volgende week tegen Buitenveldert SC (14.00 uur). Dat wordt beslist andere koek. Overigens jammer, aldus Hans, dat we vandaag er niet in zijn geslaagd om echt aan ons doelsaldo te werken. Dat kan straks mogelijk nog een rol gaan spelen.

Pupil van de Week was dit keer Tygo Allaert. Hij is vier jaar lid van sv Ouderkerk en speelt in het team JO 9-2. Hij zit op Het Kofschip in groep 5 en houdt van pizza’s. Als speler van de week heeft hij een hele leuke middag gehad en wil hij de organisatie en met name Senna daarvoor bedanken.