Laatste nieuwsWedstrijdverslagen

OUDERKERK LIJDT EEN BESCHAMENDE NEDERLAAG (1-6)

Het werd voor Zaterdag 1 wel een extra lange winterstop. Op 20 januari werd namelijk de uitwedstrijd tegen Hoofddorp afgelast en vorige week zaterdag had SvO vrij. Dit keer – na exact twee maanden (!) – eindelijk weer eens een thuiswedstrijd en niet zo maar eentje. Een heuse derby met als tegenstander Amstelveen/Heemraad. De heenwedstrijd, bij de start van de competitie op 23 september 2023, eindigde toen onbeslist (0-0), hoewel in de slotfase de tegenstander wel wist te scoren, maar dat doelpunt – op aangeven van onze grensrechter Leo Houtkamp – wegens buitenspel werd afgekeurd. In hun ogen echter volkomen onterecht. De Amstelveners voelden zich daardoor ernstig tekort gedaan en komen daar nog regelmatig op terug. Ongetwijfeld gaan zij – zo was de verwachting- deze derby aangrijpen om hun gram te halen. Aan het team van coach Hans Verhoogt (overigens afwezig wegens vakantie) de taak om daar een passend antwoord op te vinden. Dat antwoord bleef deze middag helaas uit.

Clifford Braqman, coach van het 2e elftal die Hans verving, moest ook deze middag schipperen met de personele bezetting en miste nog steeds enkele (basis-)spelers. Tijdens de warming-up haakte ook nog eens Mats Swart af met een gekwetste enkel, waardoor Alexander Kok als rechtervleugelverdediger in de basis startte. Om klokslag half drie werd er onder leiding van scheidsrechter Kenneth Debipersed (die prima floot en de wedstrijd uitstekend aanvoelde) afgetrapt.

Amstelveen – met de wind in de rug – was gedurende de eerste helft duidelijk de meest voetballende ploeg. Ouderkerk moest dan ook alle zeilen bijzetten, maar met veel strijdlust en passie wist het de tegenstander toch aardig bij te benen. Kwa kansen ging de strijd min of meer gelijk op. De eerste echte kans was voor Ouderkerk in de 15e minuut. Daan van Unen zag zijn schot – vrij voor de keeper – echter door deze geblokkeerd en tot corner worden verwerkt. Die hoekschop leverde niets op. Ook onze goalie Dax de Wit moest aan de bak. In de 17e minuut wist hij een vrije trap van Amstelveen vanaf 25 meter met de nodige moeite onschadelijk te maken. Ook de daarop volgende corner leverde niets op.

In de 24e minuut moest Dax echter toch capituleren. Slecht uitverdedigen van Roy La Grouw leidde de tegentreffer in en het was Jordy Coenraad van Amstelveen, die vanaf de rand zestien met een bekeken schot Dax kansloos liet (0-1). Roy rekende zich deze fout zichtbaar aan, maar nog geen minuut later maakte hij die goed door de gelijkmaker te scoren (1-1).

In de 33e minuut leek SvO zelfs op voorsprong te komen. Anthony Voskuilen zette in een duel om de bal op het middenveld goed door en wist Charlie den Hertog te bereiken. Diens voorzet belandde uiteindelijk op links bij Durante Olsman. Het was vervolgens spits Nick van Nieuwkerk die net geen doel trof.

Amstelveen was -zoals gezegd – de meest voetballende ploeg, maar met de gelijke ruststand en straks met de wind mee was er volgens de trouwe aanhang voor SvO nog van alles mogelijk. Hoe anders verliep die tweede helft !

In de 49e minuut liet onze verdediger Senna Hamel zijn tegenstander glippen en in een poging hem te achterhalen veroorzaakte hij een vrije trap op de rand van de zestien. Het was de Amstelvener Marc Groenland die Dax kansloos liet (1-2). En amper twee minuten later moest Dax opnieuw vissen. Door een slecht uitgevoerde combinatie tussen Anthony en Senna was het voor tegenstander Ralf Groenteman een koud kunstje om te scoren (1-3). Hij was het ook die in de 62e minuut de 1-4 liet aantekenen.

Wat gebeurt hier moet de trouwe SvO-aanhang hebben gedacht. De wedstrijd was natuurlijk al lang beslist, maar dan toch. Zaterdag 1 hield open huis, werd compleet overlopen en werd op alle fronten afgetroefd. Het werd extra pijnlijk toen Amstelveen in de 84e en 86e minuut nog tweemaal wist te scoren. Een hoofdrol was daarbij weggelegd voor hun snelle linkervleugelaanvaller Amir el Hadji, die langs onze verdedigers soleerde of ze er niet stonden en Dwyane Wondel (0-5) en Jesper van Eijk (0-6) in staat stelde om te scoren. Amstelveen heeft dus duidelijk zijn gram gehaald. Aan Zaterdag 1 nu de taak om snel de scherven bijeen te rapen. Immers komende zaterdag 10 februari om 15.00 uur wacht de uitwedstrijd tegen Hoofddorp, die dus eerder werd afgelast.

P.S. De pupil van de week was Quinten Allaert die in de jeugd onder 11-2 speelt en vooraf liet zien hoe je moet scoren. Hij deed dat met de wedstrijdbal die deze keer beschikbaar was gesteld door Ron Gastrobar.