ZATERDAG 1 KRIJGT LOON NAAR WERKEN

Met een 2-0 overwinning op het bezoekende SC Buitenveldert doet het team van coach Hans Verhoogt goede zaken, maar gemakkelijk ging het niet. Hans zei zijn jongens daar ook op te hebben voorbereid. Hij kent Buitenveldert als een goed voetballende ploeg, met veel individuele kwaliteiten, die ook dit seizoen zich ongetwijfeld zal mengen in de strijd om de bovenste plaatsen.

Gelijk na het beginsignaal van scheidsrechter Henk-Jan Westland maakte Buitenveldert duidelijk waarvoor het naar Ouderkerk was gekomen. Na 30 seconden (!) was het de snelle Wilner Leijgraaff, die vanaf de rechterflank voorzette en zijn spits een dot van een scoringskans bood. Diens kopbal ging rakelings naast.

Nagenoeg de eerste helft dicteerde Buitenveldert – met de wind in de rug – het spel en kon Zaterdag 1 feitelijk niets anders doen dan de tegenstander tijdig op te vangen en zo veel mogelijk de voet dwars te zetten. Hans had zijn formatie daar min of meer ook op afgestemd en de jongens voorgehouden: zorg dat je dicht bij elkaar blijft en de ruimtes tussen de linies zo klein mogelijk houdt. Maar zorg er hoe dan ook voor dat je daarbij altijd één man meer hebt dan je tegenstander. En zo kon het gebeuren dat Buitenveldert moeite had om deze “muur” te slechten. En gebeurde dat dan toch dan wist onze verdediging, met doelman Dax de Wit als betrouwbare sluitpost, telkens de klus te klaren.

Hoewel Zaterdag 1 het vooral druk had met verdedigen had het in de 15e minuut toch zomaar op voorsprong kunnen komen. Een prima pass van Mario Zanetti zette Daan van Unen vóór het vijandelijke doel. Hij wist de de doelman van Buitenveldert van zich af te schudden. Zijn inzet werd echter door een verdediger van de doellijn gehaald. Ruststand 0-0.

Na de thee eenzelfde spelbeeld met opnieuw een dominant Buitenveldert. Intussen waren de lichten rond het veld ontstoken, zodat het spaarzame publiek, dat de regen en wind trotseerde, goed kon zien dat het overwicht van de bezoekers na een uur spelen toch langzaamaan begon af te brokkelen en dat dat voor SvO mogelijkheden bood.

In de 58e minuut moest centrumverdediger Roy La Grouw zich met een gekwetste enkel laten vervangen door Jim Kleine Staarman. Die ging linksachter spelen waardoor Ray-Jay Acheampong naar het centrum opschoof. Ook in die formatie hield onze verdediging prima stand. In de 74e minuut moest Dax nog wel gestrekt naar de hoek om een doelpunt te voorkomen. Die viel in dezelfde minuut aan de andere kant. Charlie den Hertog, die tot dan toe eigenlijk een fletse wedstrijd speelde, zette perfect voor en het was Daan die knap wist te scoren. (1-0)

De vreugde leek van korte duur want nog geen minuut later scoorde Buitenveldert, maar onze grensrechter Leo Houtkamp vlagde voor buitenspel. Hoewel scheidsrechter Westland Leo al enkele keren had genegeerd was hij nu resoluut en keurde hij de goal af. Buitenveldert ging hierna opnieuw op zoek naar de gelijkmaker, maar tevergeefs en het was andermaal Charlie, die in de 88e minuut aan alle onzekerheid een einde maakte. Het leek als voorzet bedoeld, maar de bal verdween, met de wind mee, fraai in het vijandelijke doel. (2-0)

Een prima overwinning. Een sterk collectief en een enorme werklust. Loon naar werken dus en coach Hans kon dat alleen maar beamen. Zijn stelregel is overigens: de 3 punten blijven hoe dan ook altijd in Ouderkerk en gaan de Amstelbrug NIET over. Dat dat geen bluf is moge blijken uit het feit dat Zaterdag 1 (v/h Zondag 1) in de reguliere competitie THUIS nu al bijna 14 maanden ongeslagen is en op 2 oktober 2022 op ons sportpark de laatste nederlaag leed tegen FC Abcoude. Een prachtige reeks. CHAPEAU!

Volgende week zaterdag 25 november om 14.30 uur UIT tegen SDOB (de huidige koploper) in Broek in Waterland.