ZATERDAG 1 DOET ZICHZELF TEKORT

Plaats van handeling Sportpark De Randhoorn in Uithoorn waar vv Legmeervogels haar domicilie heeft.

We schrijven de 60e minuut en Zaterdag 1 weet verdienstelijk gelijk te maken (na een 0-2 achterstand ). Dan kom je amper vijf minuten later volstrekt onnodig met tien man te staan om vervolgens weer vijf minuten later opnieuw op achterstand te komen. En dat bleek voor het team van coach Hans Verhoogt de genadeklap te zijn.

Ook nu weer ontbrak om uiteenlopende redenen een aantal (basis-)spelers waaronder middenvelder Quinten Drupsteen (heupblessure). Op doktersadvies ziet hij zich genoodzaakt om voorlopig met voetballen te stoppen. Een operatie zal moeten uitwijzen wat daarna nog mogelijk is. Vanaf deze plaats wens ook ik Quinten sterkte en vanzelfsprekend een algeheel herstel toe.

Coach Hans Verhoogt moest dus opnieuw binnen zijn team aan de opstelling sleutelen. Hij is de laatste om dat als excuus te gebruiken, want de vervangers hebben zich in zijn ogen prima geweerd. Maar hij moest evenals de meegereisde supporters desondanks vaststellen dat het eerste halfuur van zijn team niet goed was.

Legmeervogels was in die fase duidelijk de bovenliggende partij en kwam in de 4e minuut al tot scoren. Een aanval over rechts met een ogenschijnlijk ongevaarlijk schot op doel liep voor onze goalie Dax de Wit toch minder goed af. De bal kreeg hij niet onder controle en stuiterde van zijn borst af. De 0-1 was een feit. In de 17e minuut opnieuw een ongelukkig moment in onze verdediging. Door miscommunicatie tussen Dax en centrumverdediger Roy La Grou kwam de bal uit de kluts bij de tegenstander terecht en was het 0-2.

Tot dan hadden we nauwelijks potten kunnen breken en vroeg de SVO-aanhang zich af: waar gaat dit eindigen?

Eerst na een half uur wist Zaterdag 1 zich enigszins te herpakken en slaagde het er met enige regelmaat in om onder de druk van Legmeervogels uit te voetballen. Het was in de 29e minuut dat onze spits Nick van Nieuwkerk met een één-tweetje Sharief Toussaint in stelling bracht. Diens schot werd in eerste instantie door de doelman van Legmeervogels geblokkeerd. De terugspringende bal belandde vervolgens opnieuw bij Sharief en vanaf de rand van de zestien krulde hij vervolgens uiterst precies de bal in de linkerbovenhoek (1-2). Dat was ook de ruststand.

In de pauze had Hans met zijn jongens voor een iets andere aanpak voor de tweede speelhelft gekozen, want ook hij had gezien dat in het laatste kwartier vóór de pauze de verdediging van Legmeervogels toch ook scheurtjes begon te vertonen.

Die andere aanpak leek direct na de thee de prullenbak in te kunnen, want opnieuw in de 4e minuut (maar dus nu in de tweede helft) kreeg SVO een penalty tegen wegens een overtreding binnen de zestien van Senna Hamel. Gelukkig voor onze jongens werd die niet benut en ging de bal hoog over.

Hierna ging Zaterdag 1 op jacht naar de gelijkmaker en die viel in de 60e minuut. Een overtreding op Daan van Unen leverde op rechts een vrije trap op. Net geen doelpunt maar vervolgens wel een corner op links, die werd genomen door Sharief. Met een kopbal wist Thijs de Dood Mats Swart te bereiken en met een pegel scoorde die de gelijkmaker (2-2). Wie weet zat er voor Zaterdag 1 nog meer in.

Al in de 66e minuut werd die hoop getemperd toen Roy La Grouw zijn tweede gele kaart ontving, voor een overtreding nota bene ter hoogte van de middenlijn. In mijn ogen doodzonde. In de 72e minuut werd Zaterdag 1 vervolgens opnieuw op achterstand gezet. Een voorzet vanaf hun rechterflank bereikte op links Jasper Burger van Legmeervogels. Die stond vogelvrij en zijn kopbal betekende 2-3. Dat bleek voor het team van Hans Verhoogt de genadeklap te zijn, hoewel Zaterdag 1– ook in ondertal – het de tegenstander nog knap lastig wist te maken. Het gevaar kwam vooral van Sharief, die op een prima wedstrijd kan terugzien.

Er had dit keer écht meer in gezeten. Sv Ouderkerk heeft zichzelf dan ook in mijn ogen tekort gedaan. Laat dit een les zijn voor de volgende wedstrijd.

Zaterdag 4 november a.s. om 14.30 uur THUIS tegen TOB. Succes mannen.