Wedstrijdverslagen

ZATERDAG 1 MOET VOL AAN DE BAK

GESTOPT

Mijn volgers zullen zich afvragen: je bent toch gestopt? Dat klopt. Ik had de hoop dat mijn opvolger er bij de start van de nieuwe competitie wel zou zijn. Niet dus en dat zou betekenen dat de wedstrijdverslagen van Zaterdag 1 vooralsnog zullen ontbreken zoals de supporters recentelijk ook verstoken zijn gebleven van het nieuws over de voorbereiding op het nieuwe seizoen en het verloop van de bekercompetitie. Dit alles ondanks de dringende oproep van de zaterdagselectie voor een nieuwe redacteur. Dit voelde voor mij niet goed en ik wilde dit dan ook niet laten gebeuren. Niet voor mezelf, niet voor de vereniging maar vooral ook niet voor coach Hans Verhoogt en zijn mannen inclusief de technische staf en begeleiding. En nota bene helemaal NU niet bij de overstap van de Zondag naar de Zaterdag. Toch een memorabel moment.

Daarom heb ik besloten voorlopig alsnog de helpende hand te bieden en zal ik de komende periode opnieuw de verslaglegging – nu dus voor Zaterdag 1- verzorgen. Wel met de afspraak dat de vereniging naarstig blijft zoeken naar een opvolger.

COMPETITIE-INDELING (district West I Zaterdag 3e klasse B)

Daarin treffen we de volgende tegenstanders t.w. Almere FC, AMVJ, Amstelveen Heemraad, Buitenveldert SC, DWS afc, Hoofddorp, Legmeervogels, Marken, Purmerend FC, SDOB, TOB Rksv, Weesp FC.

Van deze tegenstanders zijn er 5 teams die vorig seizoen nog in de 2e klasse speelden t.w. AMVJ, DWS afc, Legmeervogels, Marken en Weesp FC.Twee teams komen uit de 4e klasse t.w. Hoofddorp en TOB Rksv, terwijl Purmerend FC – net als wij – de overstap heeft gemaakt van de 3e klasse Zondag naar de Zaterdag. De overige 4 teams speelden vorig seizoen met wisselend succes ook al in de zaterdag 3e klasse t.w. Almere FC, Amstelveen Heemraad, Buitenveldert SC, SDOB

Volgens de kenners is sprake van een mooie competitie in tegenstelling tot vorig jaar met de vele verre reizen en tegenstanders die nauwelijks tot de verbeelding spraken. Mede daarom is gekozen voor de overstap naar de Zaterdag en zijn we op onze wenken bediend. Tegenstanders waar de meesten van ons wel een beeld bij hebben. Bovendien uit de directe omgeving met een aantal leuke derby’s in het verschiet. Ik verheug me er op en hopelijk onze trouwe aanhang ook. De selectie rekent in ieder geval op de onmisbare steun van de supporters om er met z’n allen een mooi seizoen van te maken!

VERWACHTINGSPATROON

Ik had daarover contact met Bob van Unen van de Technische Commissie. Bob vertelde me dat 14 nieuwe spelers deel uitmaken van de zaterdagselectie. Deels komen deze van buiten en er is daarnaast sprake van een gezonde doorstroming vanuit Onder-19. De selectie bestaat al met al uit 40 spelers. Hij is tevreden over de voorbereiding: volgens Bob zijn we op de goede weg. Hij vindt het niettemin moeilijk om in dit stadium een voorspelling te doen voor het komend seizoen, maar met de kwaliteit van de spelersgroep in combinatie met de teamspirit en sfeer (niet onbelangrijk) moet een klassering bij de eerste acht volgens hem haalbaar zijn.

Dat zou inderdaad mooi zijn, want komend seizoen geldt opnieuw een verzwaarde degradatieregeling. Aan het einde van de rit zullen daardoor de nrs 12 en 13 rechtstreeks degraderen en zullen de nrs 9 tot en met 11 veroordeeld zijn tot de nacompetitie. Vandaar dat Bob (en wie niet) hoopt op plaats acht of hoger in de eindrangschikking.

Het laatste woord is aan coach Hans Verhoogt, die onlangs tijdens in een uitzending van De 8 van Amstelveen* antwoordde op de vraag of “zijn team er klaar voor is” : nog niet helemaal als gevolg van wat langdurige vakanties en enkele nare blessures in samenhang met het inpassen van de nieuwe spelers. Maar daar gaan we niet over zeuren: op het moment dat we er moeten staan zullen we er ook staan”.

Dat typeert Hans en hij spreekt daarmee tegelijk vertrouwen uit in zijn spelersgroep. We gaan ervoor. Dat neemt niet weg dat niet alleen de overstap naar de zaterdag (hetgeen ook voor de vereniging in organisatorisch opzicht de nodige aanpassingen zal vergen), maar ook de nieuwe competitie zelf een hele verandering zal zijn. Sowieso heel anders dan vorig seizoen, aldus Hans. Geen verre reizen meer en een aantal leuke derby’s in het verschiet plus tegenstanders die wél tot de verbeelding spreken. Dat wilden we toch?

Ook Hans heeft het over een mooie competitie met een afdeling die een stuk sterker zal zijn dan vorig seizoen. Zijn spelers zijn zich daar inmiddels terdege van bewust en realiseren zich dat ze deze competitie vol aan de bak moeten. Fysiek sterke tegenstanders. Hans noemt alleen al het feit dat 5 teams uit de 2e klasse komen. Ook de verzwaarde degradatieregeling is een ding.

Hans sluit af met de opmerking dat het voor hem en zijn mannen – omdat veel anders is – ook afwachten is waar we uiteindelijk staan, maar één ding staat voor hem vast: het zal een stuk zwaarder worden dan vorig seizoen. Dat is echt andere koek. Dat moge duidelijk zijn.

DE AFTRAP

Die is a.s. zaterdag 23 september om 14.30 uur uit tegen Amstelveen Heemraad. Een leuke start van de competitie en volgens Hans leeft dat ook direct binnen de spelersgroep. Ze kennen elkaar over en weer van de middelbare school, latere studies en het uitgaansleven. Dat maakt het alleen maar leuker. We gaan het zien.

Komt u Zaterdag 1 ook aanmoedigen? Uw steun is hard nodig en wordt door de spelersgroep zeer op prijs gesteld. Tot zaterdag dus.

* De 8 van Amstelveen is het wekelijkse voetbalprogramma van 1Amstelveen. Presentator Mathijs Groenewoud en analist Peter Grifhorst bespreken de verrichtingen van de Amstelveense clubs incl. die van Sv Ouderkerk met veel wedstrijdbeelden en reacties. In Amstelveen vanaf de dinsdagavond op televisiekanaal 42 en in Ouderkerk op kanaal 40. Zie ook https://1amstelveen.nl