VALSE START SV OUDERKERK JO19-1

Een zonnige zaterdagochtend startte voor de spelers, trainer, leiders en harde supporterskern van s.v. Ouderkerk JO19-1 ditmaal in het pittoreske Broek in Waterland bij de leeftijdsgenoten van SDOB. Iedereen was benieuwd wat de nieuwe voorjaarcompetitie zou gaan brengen na twee eerdere competitie edities “net niet” kampioenschap. Gedurende de winterstop is er bovendien uiterst fragmentarisch getraind. Natuurlijk kan een periode van rust frisheid van lichaam en geest opleveren maar toch… alles door oefening is ook een scenario.

Inzet deze ochtend was winst om zo dan het grotere doel te realiseren en dat is een plek in de landelijke divisie. Dat is de sportieve ambitie van trainer, leiders en spelers van JO19-1. De start was veelbelovend. Tegenstander SDOB ging heel stoer van start en trachtte de bal goed rond te spelen binnen eigen gelederen in afwachting van het juiste moment voor de beslissende steekpas. Een kleine zelfoverschatting van capaciteiten speelde de weinig gepolijste tegenstander parten doordat enkele middenvelders en centrumverdedigers het eigen tempo van snel inspelen niet konden volgen. Resultaat was dat de tegenstander zelve – door verkeerd inschatten van een bal of het volledig missen ervan – binnen de eerste vijf minuten van de wedstrijd de Ouderkerkse spits tot twee keer toe instelling bracht met twee niet te missen kansen. De oplettende lezer raadt het al… deze twee kansen werden helaas jammerlijk gemist. In plaats van in het netje kon de SDOB-keeper bij de eerste kans het schotje keren; bij de tweede Ouderkerkse kans belandde het schot zo ongeveer bij de cornervlag.

De gemakzucht deed in toenemende mate z’n entree binnen de Ouderkerkse equipe. In de opbouw werden ballen onnodig lang vastgehouden zodat de afspeelmogelijkheden daardoor afnamen. Dat met een fitte, steeds fanatiekere, fysiek spelende en tackelende tegenstander maakte de wedstrijd voor s.v. Ouderkerk er niet eenvoudiger op. Waar eerst nog een SDOB-goal voor buitenspel werd afgekeurd door de goed leidende scheidrechter was het een minuut of tien voor rust dan toch raak voor de thuisploeg. Die roken hun kans waar Ouderkerk steeds meer tegen zichzelf aan het spelen was. Veel persoonlijke duels werden verloren, passes in de voet en steeds door het midden waar de ruimtes lagen op de vleugel en een dieptepas echt wel ’s door de lucht achter de SDOB-verdediging mocht worden neergelegd. Zeker met de Ouderkerkse snelle spitsen die dan de bal in de loop kunnen meenemen om richting vijandelijk doel te gaan en te kunnen toeslaan. Helaas niets van dat alles. Ruststand dus 1-0 voor de thuisploeg.

Na rust een spelbeeld van twee aan elkaar gewaagde ploegen. Ouderkerk wat technischer waar SDOB een niet aflatende werklust en inzet tegenover zette. En vrij onschuldige SDOB-aanval over rechts bleek het breekpunt van de wedstrijd. Een duidelijk buitenspel staande SDOB-er kreeg de bal, de vlag ging omhoog en in de overtuiging dat het fluitsignaal klonk pakte 1 van de Ouderkerkse verdedigers de bal om de vrije trap te nemen. Het fluitsignaal voor het duidelijk buitenspel bleef echter uit omdat de betreffende SDOB-speler de bal nog niet had aangeraakt. Helaas stond de Ouderkerkse verdediger al met de bal in zijn handen en dan ook nog in het strafschopgebied. Nu klonk het fluitsignaal wel en penalty tegen. Die werd gemaakt en dus 2-0 voor SDOB. Een enorme afknapper bij alle pogingen om juist weer in de wedstrijd te komen. Wat s.v. Ouderkerk ook nog probeerde, het leverde geen resultaat meer op.

En zo dropen de boys teleurgesteld af na een toch wel vrij povere wedstrijd waar vooraf veel meer van was verwacht. Gelukkig zijn er nog genoeg wedstrijden om orde op zaken te stellen. Dat bij de sportieve ambitie van kampioen worden gewoon minstens twee keer per week trainen en niet op vrijdagavond doorhalen hoort spreekt natuurlijk voor zich. Fit en uitgeslapen is 1; voetballend goede keuzes maken is de ander. Dat laatste kunnen de boys van JO19-1 zeker want dat is al vele potten voetbal bewezen. Tot slot… dit potje snel vergeten, volgende week scherp trainen en dan zaterdag als hardwerkend en slim spelend team weer ouderwets vlammen!