NIEUWE COMPETITIE; NIEUWE KANSEN

Het was best ff een domper om in de laatste wedstrijd van de najaarscompetitie het kampioenschap van de hoofdklasse op 1 schamel puntje aan IJburg te laten. Met de aantekening dat IJburg diverse keren verstek liet gaan met beroep op Corona zonder verdere consequenties. En Ouderkerk die vervolgens door de KNVB werd om verplicht deze (laatste) wedstrijd waarbij dit keer bij de Bond naar zeggen geen uitstel mogelijk was ondanks Corona en blessures ditmaal aan Blauwwitte zijde. De wedstrijd werd vervolgens verloren en weg Divisieplek. Uithuilen en opnieuw beginnen was het credo.

Dat moest vandaag gebeuren met als start van de nieuwe voorjaarscompetitie tegen het van de afgelopen competitie inmiddels bekende “De Volewijckers”. Waar het enkele weken terug nog een benauwde 2-3 werd waren trainer Shaam en leider Niels er goed in geslaagd om de mannen en Powergirl op scherp te krijgen. Hoewel dit misschien eigenlijk niet zo nodig bleek omdat JO17-1 zelf zeer op scherp stond.

Na het beginsignaal werd van meet af aan met snel en goed combinatievoetbal de tegenstander op eigen helft vastgezet en afgejaagd.  De Volewijckers had desondanks wel wat weerwoord met enige snelle uitvallen die uiteindelijk onze verdediging en keeper niet echt zenuwachtig konden maken. Echter, waakzaamheid was wel geboden want een zo’n uitval belandde pardoes wel – tegen de veldverhouding in – op de Ouderkerkse lat.

Na een minuut of twintig besloot s.v. Ouderkerk JO170-1 de regie over de wedstrijd definitief in handen te nemen. Het spel ging wat tempootjes omhoog en met gevolg dat de aanvalsdrang over wat blauwwitte schijven minder verliep. Het aantal door Ouderkerk gecreerde kansen ging hiermee in rap tempo omhoog hetgeen tot 2 goals leidde. Op zich prima maar de realiteit was wel dat er ook heel veel kansen in schoonheid stierven tot zelfs ballen die bleven steken op de doellijn en dus ongelooflijk maar waar niet ingingen. De Volewijckers antwoordde met een prima goal vlak voor rust en dat betekende dus een ruststand van “slechts” 1-2 in het voordeel van de blauwwitte brigade.

Na rust ging Ouderkerk onverstoorbaar verder met wat ze tot aan de rust al deden. Prima combinatievoetbal en kansen creeren leidde dan ook tot een 1-4 voorsprong. Net als in het potje van enige weken terug ging Volewijckers wat fysieker spelen en liet 1 Ouderkerker zich ditmaal uitlokken hetgeen resulteerde in een terechte rode kaart.

Kanttekening was wel dat de scheidsrechter in belangrijke mate debet was aan dit gebeuren door een niet consequent optreden. Zo werd er al vroeg in de eerste helft  niet opgetreden tegen het torpederen van een doorgebroken Ouderkerkse spits (had diep diep rood voor de betreffende Volewijckers verdediger moeten zijn) en werd er niets gedaan met natrappen en duidelijke overtredingen. Het wekte wrevel aan beide zijden met dus rood voor SVO als gevolg. Plus een snelle 2-4…. Waar Volewijckers hun kans dacht te ruiken behield Ouderkerk de rust om ook met 10 man de heersende voetballende ploeg te blijven. Met nog diverse kansen en slechts 1 goaltje erbij kwam zodoende de eindstand van 2-5 in het voordeel van s.v. Ouderkerk JO17-1 op het scorebord.

Spelers, rainer en leider gefeliciteerd met deze lekkere start en dito pot voetbal. Op naar volgende week als Buitenveldert op bezoek komt!