ALV 17 januari 2022

Op 17 januari 2022 is er een digitale Algemene LedenVergadering gehouden. Hieronder staat een samenvatting van hetgeen is besproken. De officiële notulen worden de komende ALV vastgesteld.

Memorabilia uit de ALV van 17 januari 2022:

Gelukkig mogen we weer voetballen en is onze kantine voor een ieder weer open en gaan de beperkingen in Nederland er langzaam vanaf. Cees de Wit, onze voorzitter, geeft nog speciaal aandacht aan het feit dat er een nieuwe sponsorcommissie is ingesteld ter opvolging van Ruud Vonk. Dit zijn Iris Nijkamp, Tristan Oldenburg en Kees van Beek. Het nieuwsbericht hierover kunt u nog terug lezen op onze website.

Ronald van Tetterode stelt zich voor als nieuwe jeugdvoorzitter. Ronald heeft een nieuwe structuur neergezet met het idee, minder mensen in het bestuur en meer mensen op het veld. De nieuwe structuur zal nog verder uitgewerkt worden, waarin verantwoordelijkheden en taken verder worden uitgeschreven. Dit wordt dan verwerkt in een levend handboek. Op 1 december 2021 heeft het nieuwe jeugdbestuur zichzelf via de website gepresenteerd.

Momenteel heeft sv Ouderkerk 33 jeugdteams, waarbij het goed is om te melden, dat sinds een aantal jaren van daling het ledenaantal van de vosjes weer is toegenomen. Een hoofdtrainer is voor deze jonge talenten gewenst. Dit jaar bestaan de Vosjes 20 jaar dankzij hoofdsponsor Peter Vos. Een uitval van leden zien we tussen de leeftijdscategorie 14 en 17 jaar (dit speelt overigens al jaren). Het jeugdbestuur gaat kijken hoe we kunnen voorkomen dat bij die leeftijdscategorie leden opzeggen.

Penningmeester Kees Bosman meldt dat vanuit het Sportakkoord (een vereniging overschrijdend initiatief van de overheid) een campagne wordt gestart voor de werving van vrijwilligers. Meer hierover later dit seizoen.

De onderhoudscommissie heeft er weer voor gezorgd dat alles op ons complex er prima uit ziet. Het verslag valt ook nog terug te lezen op de website. De grasmaaier zal worden vervangen door een maairobot. Het grote voordeel is dat deze energiezuinig is en dat de buren minder overlast zullen ervaren. Er is een meer jaren onderhoudsplan gemaakt om alles wat aan vervanging toe is in de loop der tijd te vervangen.  De voorziening die voor de komende 15 jaar nodig is hebben we financieel afgedekt. Gasboilers zullen we vervangen door hybride boilers, waarmee we minder gas gaan verbruiken. Helemaal zonder gas zal voorlopig niet gaan. Verder zullen we voor veld 4 en het trainingsveld ledverlichting aanleggen. Daar zijn de lampen het oudst. Daarmee worden we steeds groener, en dragen wij bij aan een duurzamere samenleving.

Voor de kantine commissie is het niet altijd makkelijk geweest om roosters rond te maken, de inkoop te organiseren en ervoor te zorgen dat iedereen zich aan de overheidsregels houdt die ons zijn opgelegd. Ondanks alles, in de periode dat we open mochten hebben zij het e.a. in goede banen geleid.

Dat de kantine inkomsten enorm zijn teruggelopen zal niemand verbazen. De sponsor- en contributie inkomsten zijn echter op peil gebleven, waarbij we opmerken dat het aantal leden iets is gestegen en slechts enkele bedrijven vanwege corona hun bijdrage voorlopig hebben stopgezet. De inkomsten voor de onlineadvertenties zijn omhooggegaan. Het aantal leden voor de Club van 100 zijn ook gestegen. Kind en CO voor naschoolse opvang is een groot succes en zorgt voor een vaste stroom aan huurinkomsten. Verder heeft sv Ouderkerk tijdens de pandemie diverse subsidies aangevraagd en ontvangen. Met de aanschaf van nieuwe zonnepanelen hebben we ruim 7 duizend euro ontvangen aan subsidie. Dat is inclusief het investeren in nieuwe sportmaterialen (denk aan kleding etc.) voor sv Ouderkerk.

De uitgaven hebben we tijdens corona goed in de hand kunnen houden. Met name op het gebied van bedrijfsmiddelen zijn we terug gegaan in kosten. Omdat het voetbal grotendeels stillag, hebben we diverse kosten niet hoeven maken. We hebben met name bespaard op gas, water en licht. Naast corona heeft dit ook te maken met de aanleg van extra zonnepanelen.

Het ledenaantal zegt iets over de lange termijn. We dachten dat het terug zou lopen, mede door corona maar ook omdat we het aantal leden zien dalen vanaf het jaar 2016. We zijn dus positief verrast. Niet alleen bij de vosjes, maar er hebben zich ook een aantal seniorenteams aangemeld bij sv Ouderkerk. Ook het aantal leden bij Walking Footbal is toegenomen. 25 jaar vrouwenvoetbal ligt al een tijdje achter ons, echter steeds meer enthousiaste leden vanaf de meisjes, dus daar zal ook verder aandacht aan besteed gaan worden.

Momenteel speelt landelijk ook een discussie over zaterdag en zondag voetbal. Bij ons huidige meer jaren beleidsplan gaan we nog steeds uit van zondag selectie voetbal bij de senioren. Binnenkort zal er een werkgroep worden opgezet die gaat kijken naar herijking van het beleidsplan en naar jeugd en senioren, ruimte op de velden op zaterdag en zondag en de gewenste ambities op elk niveau. Komend half jaar zullen wij als vereniging ons hierover gaan buigen. Wil je meepraten over jouw vereniging? Geef je dan op via de secretaris: Sander Toussaint: info@sandertoussaint.nl.

En vergeet niet ons maandelijkse spreekuur, de laatste maandag van de maand om 19.30 in de bestuurskamer. Ideeën, vragen en suggesties zijn welkom.