COVID BREAK NEKT SV OUDERKERK JO17-1

Met het affiche s.v. Ouderkerk JO17-1 tegen Koninklijke HFC hadden we vandaag de topper tussen de nummers 1 en 2 in de Hoofdklasse G te pakken. De verwachtingen waren hooggespannen; op papier zouden de ploegen niet voor elkaar onderdoen op basis van vergelijkbaar aantal punten en doelsaldo’s.

De start van de wedstrijd was ook veelbelovend met twee aanvallend ingestelde teams en kansen over en weer. Na een minuut of tien brak er helaas voor s.v. Ouderkerk een donkere periode aan. De opbouw van achteruit stokte en met name de combinaties verliepen verre van gepolijst. Dit bleef dan ook niet onbestraft. Na twee keer kinderlijk onbenullig balverlies door een pass naar binnen toe in plaats van naar de ruimte op de zijkant en een in beginsel volkomen verkeerd ingeschatte terugspeelbal keek de 17-1 binnen 10 minuten opeens tegen een 0-3 achterstand aan. Zelfs de weergoden bleken zeer teleurgesteld, konden hun ogen niet geloven en zetten de hemelpoorten even wagenwijd open als uiting van hun ongenoegen. Natuurlijk altijd beter dan ff een stadionnetje of een politieauto te verbouwen. Pijnlijk was het wel. S.v. Ouderkerk had zichtbaar moeite zich te weren tegen de strijdlustige Haarlemse opponent en hun 4-4-2 opstelling.

De Blauwwitten herpakten zich enigszins een kwartier voor rust via een van oudsher bekendstaand kick en rush voetbal met een op dat moment verdiende goal en enkele goede kansen die een beter lot hadden verdiend. Helaas bleef het echter 1-3 bij rust.

De tweede helft bracht niet waar de Ouderkerkse matadoren en de vaste aanhang – achter het hek – op hadden gehoopt. De keepers aan weerszijden hadden zo goed als niks te doen. De 17-1 maakte een vermoeide indruk en kwam maar niet in hun spel. Combinaties lukten niet, het bewegingstempo bij spelers zonder bal was niet aanwezig, te veel spelers hadden hun dag niet en zo lukte het een statisch spelend Ouderkerk geen moment om de tegenstander te verrassen.

Wellicht was het gebrek aan vertrouwen de aanleiding om het vertrouwde Ouderkerkse 4-3-3 los te laten en bijvoorbeeld 3-4-3 te gaan spelen. Dit had naast het alternatief van hoog bewegingstempo zonder bal een serieuze optie geweest om het overwicht van HFC op het middenveld tegen te gaan. Hier werd door s.v. Ouderkerk niet voor gekozen. HFC had blijkbaar al hun kruit in de eerste helft verschoten en kwam na rust sporadisch nog over de middenlijn. Het bleef vooral voortkabbelen op het middenveld. Van de twee kansen die HFC kreeg ging er tot overmaat van ramp wel nog 1 erin. S.V. Ouderkerk hunkerde naar het eindsignaal.

Eindstand 1-4 verlies van een tegenstander die echt niet zo bijzonder was; zelfs al of niet met zgn “invallers”. Met de afgelopen drie weken geen voetbal door Covid bij IJburg en vervolgens binnen het eigen team was de goede flow en vorm vandaag totaal verdwenen. De spelers en begeleiding staan de komende weken voor de uitdaging om zich met elkaar via de training tijdens wedstrijden met de kenmerkende inzet en scherpte te herpakken. En daar zijn alle ingrediënten voor aanwezig. Dus snel vergeten dit potje en vol spirit en wil om te winnen op naar de komende wedstrijden. Laat jullie goeie voetbal maar zien!