JO17-1: HEEMSTEDE HERE WE COME

Vandaag ging de reis van JO17-1 naar Heemstede om het te gaan opnemen tegen HBC. Gezien de stand van de ranglijst een geduchte tegenstander die de blauwwitte koploper goed blijft volgen. Deze inschatting werd ook waarheid want voor het eerst van het seizoen werd s.v. Ouderkerk JO17-1 geconfronteerd met meer dan serieuze tegenstand. De eerste helft speelde zich af in een moordend tempo. Hierdoor was er ook weinig bedenktijd wat met de bal te doen bij aanname omdat er dan al een tegenstander boven op de bal vloog. Als je dan als ploeg dan dominant wil zijn c.q. sterker wilt zijn moet je dus goed om je heen kijken hoe iedereen in het veld staat en vooraf weten wat je wilt doen als je de bal krijgt. Kortom, het tempo van je spel zonder bal en je handelingssnelheid als je de bal krijgt moet van iedereen in het team omhoog. Zie daar het nut op de training van partijtjes op tempo met maar 1 of 2 keer raken. Beide teams hadden in de eerste helft moeite met het spelen van verzorgd voetbal. Er was veel slordig balverlies aan beide kanten en veel lopen met de bal over de breedte van het veld. Dat maakte een rommelige indruk van beide kanten. Het was wel zo dat s.v. Ouderkerk wat meer gevaar wist te stichten door de ijver van individuele spelers. Dat vergde ook veel kracht hetgeen weer de nodige pijntjes en klachten opleverde. Na zo’n 20 a 30 minuten spelen vertoonde s.v. Ouderkerk wat meer hun vertrouwde spel gekenmerkt door verzorgde opbouw en het creëren van kansen. De ploeg beloonde zich dan ook met een splijtende dieptepas achter de HBC-verdediging op Steven die de bal in een keer voorlegde op de in de lucht zwevende Mike. Waar het Cruyffiaanse succes tegen Buitenveldert strandde op de paal ging het fraaie lobje nu over de verder prima keepende HBC-goalie heen en stuiterde de bal het Heemstedense doel in; 0-1 voor de Bauwwitten van Shaam en Niels. Dat was ook de ruststand. Na de pauze ging met name HBC voetballen voor wat het waard was. Ouderkerk hielp dit ook wel enigszins zelf in de hand. Er was te grote afstand tussen de linies waardoor er dus over grotere afstand naar elkaar werd gepasst. De kans op onderschepping door tegenstanders wordt dan groot en dat werd dan ook bewaarheid. HBC zette meer druk en kwam vaker en vaker voor de goal van Martin. De Ouderkerkse keep was had een belangrijke rol. Een prima uittrap bracht Steven direct in een 1 op 1 situatie met de HBC-keeper en Steven wist de geboden kans prima te verzilveren; 0-2. HBC besloot hierop va banque te spelen hetgeen hen –buitenspel of niet – in ieder geval 10 minuten voor tijd de 1-2 opleverde. Dat had eerder gekund zij het dat Martin een schot op z’n doel laag in de hoek prachtig eruit tikte. De winst voor Ouderkerk had ook hoger kunnen uitvallen als Colin de pingel had gekregen toen hij tegen het slot van de wedstrijd binnen de 16 werd neergelegd. Helaas besliste de scheidsrechter anders. Iets wat de leidsman vaker overkwam in met name de 2e helft waardoor het wedstrijdbeeld gedurende de 2e helft veel fysieker bleek in vergelijk met de eerste helft. Enfin: winst 2-1 voor s.v. Ouderkerk JO17-1 en verder schadevrij. Naast de eerdergenoemde spelers Steven, Mike, Colin en Martin ook zeker de complimenten voor en daar gaan we:

• Jazz, Koen, Wouter, Boele en Dennis voor hun uitstekend verdedigen… dat was echt nodig in deze wedstrijd
  • Tijn, Hidde en Sander voor met name het ontregelen van het HBC-middenveld; en met in de 2e helft Willem erbij kwam er wat meer grip in deze linie op het spel

En zo gaan de drie punten wederom mee naar Ouderkerk. Op naar volgende week!!!